مجله اینترنتی دنیای تبلیغات

مجله تخصصی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و مدیریت

مجله اینترنتی دنیای تبلیغات

مجله تخصصی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و مدیریت

عکاسی از اجسام بی جان


یکی از روش های عکاسی که بسیار هم پر مخاطب می باشد و زیر گروه های زیادی هم دارد عکاسی از اجسام بی جان است. اما گاها ایده خلق یک تصویر بی جان برای عکاسان خسته کننده می شود اما واقعیت این امر این است که عکاسی از تصاویر بی جان نباید خسته کننده  بلکه تا جای ممکن باید برای بیننده جذابیت ایجاد کنید. یکی از راه های ایجاد جذابیت در عکاسی از این اجسام استفاده از نور ماورا بنفش است. نوری که از بنیادی ترین اصل در تصویر برداری منشا می گیرد و مستقیما به طیف پرتو های الکترومغناطیسی وابسته است.  معمولا این نور توسط چشم ما دیده نمی شود و وقتی به یک جسم برخورد می کند تنها جزیی از آن که ما می توانیم ان را تشخیص دهیم گرمایی است که توسط جسم جذب می شود و بقیه نور بازتاب پیدا می کند اصل اساسی که در این عکاسی باید رعایت شود استفاده از آن پرتو های بازتاب شده می باشد که بسته به فعال بودن بخش شیمیایی سوژه بخشی از آن به صورت فلوروسنت با طول موج های متفاوت بازتاب می شود. البته تکنولوژی عکاسی فرابنفش در ایران زیاد پیشرفت نکرده است و تا کنون در میان عکاسان ایرانی مجهور مانده است البته اساتیدی در این زمینه فعالیت می کنند که بیشتر شاهد کارهای تبلیغاتی این افراد در زمینه های عکاسی های uv وir در شاهکار های آنها هستیم.
 تکنولوژی استفاده از این تصویر برداری کمی گران است به همین دلیل تا کنون نتوانسته در میان عکاسان ایرانی جای زیادی باز کند. اما می توان به عنوان یک ایده نو در ژانر های عکاسی و تبلیغاتی از ان ها استفاده کرد و تصور بسیاری از افراد این است که به دلیل نو آوری آن در این صنعت می تواند برد زیادی هم در کارهای تبلیغاتی ایرانی داشته باشد.
همانطور که می دانید چشم انسان تنها می تواند به بخش کوچکی از نور های الکترومغناطیسی واقف شود و نمی تواند تمامی طول موج ها ببیند. البته برخی از عکاسی که عمل جراحی چشم انجام داده اند یا قسمتی از عدسی آن ها حذف شده است قادر هستند که نور یووی را ببینند. اما در روش عکاسی با نور فرابنفش که به ufivf معروف است سعی ما این است که با استفاده از لنز های خاصی این نور را در اشیا منعکس کنیم تا برای چشم ها غیر مسلح نیز قابل رویت شود.
اگر تا به حال همچین چیزی را ندید ه اید یا نام آن را نشنیده اید چندان جای تعجبی ندارد زیرا فناوری استفاده شده در ان زمینه را کمتر در ایران می بینیم شاید هم در واقع کمتر فرایندی باشد که باعث شود نور یووی باعث درخشش اجسام شود. قدم اول برای شروع انجام این کار این است که به ماهیت نور فرا بنفش پی برید. طول موج این نور در حداکثر اندازه خود به ۷۰۰ نانومتر می رسند و در واقع از پرتون های مرئی و فروسرخ طول موج  کمتری دارد.

لوازم مورد نیاز برای عکاسی در نور ماوربنفش
همانطور که می دانید لنز ها معمولی تنها برای طول موج هایی برای دید عادی یک فرد طراحی شده اند پس بی شک نمی توانند طول موج های فرابنفش را بگیرند در نتیجه برای عکاسی از این سوژه ها نیاز دارید که از لنز ها، فیلتر ها و فیلم های مخصوصی استفاده کنید در حالی که این ابزار در ایران زیاد یافت نمی شود واگر شما هم بخواهید که از آنها استفاده کنید باید هزینه مورد نیاز برای تهیه تمامی لوازم آن را پرداخت کنید.
بهترین نوع فیلم مورد استفاده در عکاسی فرا بنفش فیلم فوجی می باشد برای انتقال پرتو های  فرا بنفش به این فیلم ها نیاز دارید که از لنزهای مخصوصی هم استفاده کنید. همانطور که می دانید آفتاب منبع نور است که تمامی طیف های نوری را شامل می شود به همین دلیل بهترین منبع نوری که می توانید  برای عکاسی فرابنفش استفاده نور مستقیم خورشید است.
 اما فلش های که می خواهید در این عکاسی استفاده کنید باید از نوع لامپ های گزنون و مرکوری باشد در این عکاسی به هیچ وجه اگر نور طبیعی را نداشته باشید نمی توانید از فلش های عادی استفاده کنید زیرا نه تنها نمی توانند نور فرا بنفش را برای شما بسازند بلکه تا حدودی هم باعث تار شدن قسمتی از عکس های شما خواهند شد. توجه کنید که در این فلش ها شیشه قبل از لامپ قرار می گیرد و لامپ ها دارون شیشه قرار نمی گیرند زیرا شیشه تا حدود زیادی نور فرابنفش و فرو سرخ را جذب می کند.

در عکاسی ماورا بنفش از آنجا که روند طبیعی رنگ ها بهم می خورد و سایه ها کم رنگ می شوند شما نمی توانید عکس های با همان ترکیب نور طبیعی را انتظار داشته باشید  در عوض در این عکاسی ها واقعیت و خیال در هم می آمیزد و یک زیبایی  در عکس ها ایجاد می شود که تا کنون در کمتر عکسی دیده شده است.
 در عکاسی های پرتره هم گاها می بینیم که از این فناوری استفاده می شود که  می تواند زیبایی عکس ها را تا چندین برابر بیشتر کند. فیلتر هایی که معمولا در این عکاسی استفاده می شوند نسبت به لنز های آنها چندان گران نیستند و در سایر زمینه ها هم قابل استفاده هستند. این فیلتر ها شیشه ای و شفاف هستند و در جلوی لنز دوربین بسته می شوند توجه کنید که هر چقدر از سمت زمین بالاتر می روید میزان این اشعه بیشتر می شود  به صورتی که با افزایش ارتفاع به اندازه ۱۰۰۰ متر میزان این اشعه ۲ برابر می شود در نتیجه این افزایش ارتفاع برای عکاسی های شما بسیار مفید خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.