مجله اینترنتی دنیای تبلیغات

مجله تخصصی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و مدیریت

مجله اینترنتی دنیای تبلیغات

مجله تخصصی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و مدیریت

نکات مهم در طراحی پوستر

نکات مهم در طراحی پوستر
اگر دیوارهای اتاقتان در دوران نوجوانی پر از انواع پوسترها بوده و یا حداقل صفحه پینترست شما با پوسترهای الهام بخش پر شده است، دست خودتان را بالا ببرید. پوسترها و طراحی آنها یکی از چالشی ترین بخش ها در حوزه ی طراحی است. آنها باید به میزان کافی خلاقانه، جسور و جالب باشند علاوه بر آن کلیه اطلاعاتی که می خواهید را نیز به ببینده برسانند. کلید یافتن این تعادل در این پست بیان می شود. ما در این پست به چندین راه طراحی پوستر اشاره می کنیم. نکات حائز اهمیت را بررسی و ترندهای مهم در حوزه طراحی پوستر را بیان خواهیم کرد.
 قبل از هر چیز بدانید که شناختن:
  • مخاطبان
  • محصول
  • سرویس
  • رویداد
  • ودیگر اطلاعات تکمیلی
مهمترین قدم در طراحی پوستر است. شما باید سن، خلق و خو، واکنش، احساس، خواسته های مخاطبان را بشناسید. همچنین نوع محصول و سرویسی که برای آن پوستر را طراحی می کنید را به خوبی بدانید. نوع رویدادی که پوستر به آن اشاره می کند نیز حائز اهمیت است. پس پیش از هر چیز اطلاعات اولیه خود را کامل کنید.
استفاده از رنگ ها برای تولید انرژی و حالت
رنگ مهمترین جنبه از یک طراحی است. رنگ ها به شما اجازه ایجاد انرژی و جذب افراد را می دهمد. با توجه به موضوع پوستر این رنگ ها می تواند:
  • جسورانه
  • ظریف
  • کودکانه
  • عاشقانه و...

باشد. انتخاب یک تم رنگی نیز می تواند گزینه ای ایده ال برای طراحی یک پوستر باشد.

 در مثال زیر طراح بریان استافر برای پوستر جشنواره موسیقی ساوانا از رنگ های نرم و بهاری استفاده کرده است. این مسئله باعث می شود تا ببینده مطمئن باشد که یک کنسرت در فضای باز است و قطعا موسیقی در این کنسرت قرار نیست راک باشد.

ایده دیگر در استفاده از رنگ ها، ایده استفاده از رنگ های یک دست است. به عبارتی هیچ تن رنگی را ایجاد نکنید، تنها اطمینان حاصل کنید که رنگهایی که انتخاب کرده اید به میزان کافی با یکدیگر همخوانی دارند. با استفاده از این تکنیک می توانید پس زمینه قابل توجهی را ایجاد کنید. روش های دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از خطوط زیاد و رنگ های bold سعی در جلب توجه مخاطبان دارند. همچنین انواع قالب های اماده ای نیز در ایلاستریتور طراحی شده است که می توانید از آنها استفاده کنید.
استفاده از انواع تایپوگرافی
فونت ها از چیزی که فکر می کنید در طراحی پوسترها مهم تر هستند. فونت های مختلف پیام ها و حس های مختلفی را به ببینده القا می کنند. توصیه می شود هنگام انتخاب فونت حداقل دو فونت را برای پوستر خود انتخاب کنید و درباره آن نظر خواهی کنید. به منظور اینکه با تاثیر فونت آشنا شوید به دو پوستر طراحی شده زیر توجه کنید. هر دو این فونت احساسات متفاوتی را در شما بر می انگیزد. اما دقت کنید که هر دو این فونت  ها ساده و واضح هستند.


ایجاد سلسه مراتب بصری

پوسترها باید جلب توجه کنند و سریع قابل خواندن باشند. به همین دلیل اطلاعات باید بر اساس رتبه اهمیت آنها وارد شوند. اگر اطلاعات کمی را باید در پوستر جا دهید، به سراغ تصاویر گرافیکی حال و عکس ها بروید. اما اگر اطلاعاتی که باید در پوستر بیان شود زیاد است بهتر است به ایجاد این سلسه مراتب بصری اهمیت ویژه دهید. بر اساس اهمیت اندازه فونت و رنگ آن را تنظیم کنید. همچنین اگر اطلاعات زیاد است از تصاویر با جزئیات کم استفاده کنید.

هوشمندانه فضاسازی کنید

ایجاد یک تصویر از تصاویر دیگر نیاز به تجربه و خلاقیت زیادی می خواهد. راه استفاده از فضای منفی که اصطلاحا به ان فضای خالی نیز گفته می شود این است که تمرکز چشم را بر یک هدف کوچک قرار دهید و فضای خالی اطراف را به حال خود رها کنید. به عبارتی یک از تکنیک های طراحی پوستر این است که بدانید بهتر است کدام قسمت های طرح خالی باشند. این تکنیک باعث می شود تا تمرکز تنها بر روی بخش خاصی از پوستر که برای شما اهمیت بیشتری دارد جلب شود.

از شکلات طراحان تازه کار عموما ترس از فضای خالی است. در حالی که فضای خالی سیال است و می تواند مفاهیم زیادی را منتقل کند. به نمونه زیر از فضاسازی با استفاده از فضاهای منفی دقت کنید.


حذف المنت های غیر ضروری
سعی کنید که تنها ضروریات را بیان کنید. هر المنت و مفهوم غیر ضروری بهتر است که حذف شود. در طراحی پوستر ها یک جمله بسیار معروف است ” با کمتر گفتن، بیشتر بگویید”. یک کلمه یا یک تصویر گاهی می تواند به اندازه یک پاراگراف تاثیر بگذارد. تصاویر و گرافیک های اضافی را حذف کنید و تنها بر مفهومی که میخواهید آن را منتقل کنید تمرکز کنید. برای درک بهتر به نمونه زیر دقت کنید.
از لایه های مختلف برای ایجاد عمق در پوستر استفاده کنید
با استفاده از لایه بندی تصاویر، کلمات، رنگ ها و … سعی کنید به پوستر خود عمق بدهید. این باعث می شود که احساسات بیشتری را به مخاطبان مانند ایجاد جهانی جدید انتقال دهید. دقت کنید که لایه بندی ها نباید بدون هدف انجام شود بلکه باید بر اساس ارتباط میان المنت های مختلف در پوستر انجام شود. به پوستر زیر که اصول لایه بندی را رعایت کرده است به دقت توجه کنید.
سخن آخر
در بخش اول این مقاله به طور کلی ۶ نکته مهم:
  • استفاده از رنگ ها برای تولید انرژی و رنگ
  • انواع تایپوگرافی
  • ایجاد سلسله مراتب بصری
  • فضاسازی هوشمندانه
  • حذف المنت های غیرضروری
  • و لایه بندی

 در طراحی پوستر ها را بررسی کرده ایم. در بخش های بعدی نکات مهمتری در طراحی پوستر را به همراه نمونه های الهام دهنده بررسی خواهیم کرد. در صورتی که تمایل دارید با این نکات مهم اشنا شوید ما را در بخش دوم مقاله نکات مهم در طراحی پوسترها همراهی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.