مجله اینترنتی دنیای تبلیغات

مجله تخصصی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و مدیریت

مجله اینترنتی دنیای تبلیغات

مجله تخصصی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و مدیریت

10 نکته مهم طراحی کاتالوگ

کاتالوگ ها علی رغم کارایی بالایی که دارن، باید صحیح و اصولی طراحی بشن. کاتالوگ ها در صورتی شما رو به موفقیت می رسونن که صحیح اجرا بشن طراحی کاتالوگ فرآیندی پیچیده تر از قرار دادن ۴ تا تصویر و متن در کنار هم هست ! اگه یه حساب سر انگشتی کنیم، با پول چاپ و پست و طراحی، کاتالوگ ها خیلی هم پای شما ارزون در‌ نمیان. پس نباید ریسک کنید و این کار رو با دقت انجام بدید.

با اوصاف بالا، به نظر شما، شرکت های بزرگ با اون بودجه عظیمی که واسه کاتالوگ ها میزارن، به نظر شما راز موفقیتشون چیه؟

برای پاسخ به این سوال، ما در این مقاله واسه شما ۱۰ تا نکته در طراحی کاتالوگ رو برای شما جمع آوری کردیم. 

 ۱-هویت نام‌ تجاری کاتالوگ

فونداسیون و اساس بازاریابی کاتالوگ، از برند تجاری شما شروع می شه. برای مشهور شدن برند تجاری شما در آستانه ایجاد آن، باید شروع به تبلیغ و ترویج آن کنید. سپس یه لوگو خوب گرافیکی و منحصر به فرد برای برندتان بسازید.

برند های قدرتمند و نام آشنا برای کاتالوگ های شرکتشون فقط اسم رو به کار می برن. برند هایی که تازه شروع به کار‌ کردن باید یه اسم خوشکل روی کاتالوگ بزارن و توی صفحات اسم برند رو به کار ببرن تا به تدریج به یه برند قدرتمند تبدیل بشن. دیگر قسمت های روند قدرتمند شدن برند، به طراحی اون مربوط می شه که در‌ قسمت بعدی مطالعه خواهید‌ کرد.


۲- طراحی کاتالوگ

کاتالوگی که طراحی خوبی داشته باشه و برند قدرتمندی پشتش باشه کاملا تاثیر گذار خواهد بود. طراحی اولین المان یه کاتالوگ هست. و در طراحی کاتالوگ، یه بخش از همه مهم تره و اون چیزی نیست جز طراحی کاور یا جلد کاتالوگ. کاور و جلد‌ اصلی کاتالوگ باید جذاب باشه تا مخاطب با‌ دیدنش سریعا جذبش شه و شروع به خوندن مطالب کنه. همچنین علاوه بر اون یه سری اطلاعات رو هم به مشتری منتقل کنه. بسته به دسته تبلیغاتی کاتالوگ، می تونید از تخفیف و یا کوپن استفاده کنید تا مشتری رو جذب‌ کنید. کاتالوگ ها باید طراحی کاربر دوستانه داشته باشند. در کاتالوگ های بزرگ باید جدولی طراحی شه تا مخاطب سر درگم نشه. همچنین فراموش‌ نکنید.فاصله سفید و خالی در کاتالوگ اصلا بد‌ نیست و برعکس خیلی هم خوبه.


۳- پرینت گرفتن.

نسخه ای از کاتالوگ که به دست مخاطب می رسه باید با دقت، بی عیب و نقص و با کیفیت چاپ بشه، به راحتی قابل خوندن باشه و بسته به دسته بندی که داره آموزشی باشه و حداقل جذاب باشه. مخاطب کاتالوگ باید توسط کاتالوگ شما به سطحی از اطلاعات دسترسی پیدا کنه که بتونه به راحتی تصمیم خریدش رو بگیره و شک و تردید‌ واسش به وجود نیاد. نحوه سفارش و قیمت هم باید درج بشه.


۴- تصاویر مورد استفاده در طراحی کاتالوگ

بهترین کاتالوگ اونیه که جلوه های بصری و تصاویر شفافی داره. تاثیر گذارترین ژانر تصویر برداری، نوع محیطی تصویر برداریه. همچنین می تونین از تصویر برداری در‌ محیط واقعی استفاده کنید. خلاق باشید مثلا تصاویری رو ثبت کنید که مردم در‌ حال ایجاد تعامل با کالای شما هستند. فراموش نکنید که تصاویر محصول همچنان ضرورت دارند.


۵- راه سفارش دادن را ساده کنید.

راه های مختلفی را برای سفارش ‌دادن ایجاد کنید. همانند سفارش تلفنی با شماره های روند مخابرات ایران، سفارش از طریق ربات تلگرامی و یا دیگر شبکه های اجتماعی، سفارش اینترنتی، سفارش پیامکی و… البته مخاطبان سفارش تلفنی رو بیشتر دوست دارند. چون می تونن سوالات خودشون رو هم قبل از خرید بپرسند. راه های خرید رو در‌ صفحات هایلایت کنید.


۶- ارسال نسخه دیجیتال از طریق ایمیل

یه نصیحت از من به شما. لازم نیست که کلی هزینه کنید و دیتابیس ایمیل بخرید و آخرش به هیچ دردی هم نخوره. همون ایمیل هایی که خود شما، هر چند اندک، جمع آوری کردید بازده بهتری داره. در زمان ورود کاربران به سایت از فرم های دریافت ایمیل، استفاده کنید تا بتنونید ایمیل های بیشتری جمع آوری کنید.


۷- تخفیفات کاتالوگی

یه حس عجله برای خرید‌ و هیجان رو به مشتری ببخشید تا اون ها رو به خرید ترغیب کنید.

به عنوان مثال: تا پانزده روز ارسال کالا رایگان است! صد هزار تومان خرید کنید و یک هدیه بگیرید، با خرید قبل از نیمه شب در خرید بعدی ۱۰‎٪ تخفیف‌ بگیرید. مخاطب را برای تکرار خرید تشویق کنید و به آن ها هدیه وفا داری بدهید. دقیقا مثل دیجی کالا و دیگر مارکت های بزرگ ایرانی


۸- مخاطبان را بشناسید.

بعد از این که کاتالوگ شما منتشر بشه، ممکنه یه عده اون رو دور بندازن، یه عده خرید کنند و یه عده هم اون رو نگه دارند. دسته سوم می‌ تونن به شما‌ کمک بزرگی کنند. کاتالوگ شما در‌ هر جایی که قرار بگیره یه جور تبلیغ برای شما به حساب میاد و کسانی که نام برند شما رو ببینند می تونن به قدرتمند شدن برند شما کمک زیادی کنند.


۹- بازاریابی‌ بی حد و مرز

شما علاوه بر این که نسخه چاپی کاتالوگ خود رو تهیه می کنید، باید نسخه اینترنتی اون رو هم منتشر کنید. چرا که خرید اینترنتی این جوری برای مخاطبان خیلی راحت تره. علاوه بر‌ اون، در ‌حال حاضر، گوگل فایل های پی دی اف رو ایندکس می کنه. این یعنی این که، کاتالوگ شما در‌ گوگل به نمایش در میاد و شما می تونید کلی مشتری جدید از سر تا سر دنیا جذب کنید. همچنین با تبلیغات گوگلی می تونید در صدر‌ جستجو قرار بگیرید و بابت هر کلیک روی کاتالوگ خود، پول پرداخت کنید. در ایران، شبکه های اجتماعی هم می تونن برای تبلیغات عالی باشن چرا که جمعیت زیادی از ما عضو‌ این شبکه ها هستیم. در نتیجه تبلیغات از این راه بازده خیلی خوبی خواهد داشت.


۱۰- آمار

یکی از مزایای کاتالوگ ها اینه که شما به راحتی می تونید آمار بگیرید. آمار تعداد افرادی که از هر چند طریق از شما خرید‌ کردند به وضوح قابل مشاهده است. خرید های تلفنی، اینترنتی، خرید هایی که با تخفیف انجام شده و…

شما می تونید از این آمار استفاده کنید تا دفعه بعد نتیجه بهتری از کاتالوگ بگیرید. و در آخر همیشه به یاد داشته باشید قسمت مهم در تهیه کاتالوگ شما طراحی کاتالوگ می باشد. یک طراحی خاص و تمیز ۹۰ درصد کار و تموم میکنه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.